Onderzoek ziekte van Cushing PPID

Steeds vaker diagnostiseren wij bij paarden of ponies de ziekte PPID ( of ziekte van Cushing). PPID is een ziekte die veel voorkomt bij oudere paarden en ponies.

De ziekte van Cushing geeft een verstoring van de hypofyse waarbij er teveel hormonen afgegeven worden. Hierdoor raakt het paard hormonaal uit balans.
Deze ziekte wordt vastgesteld middels bloedonderzoek naar de ACTH-waarde (adrenocorticotroop hormoon). Vooral in de maanden september en oktober laten veel mensen hun paard testen, omdat wij in die maanden het bloedonderzoek tegen 50% aan kunnen bieden en omdat in die maanden de uitslag het betrouwbaarst is.

Uit dit onderzoek blijkt nogal eens dat de ACTH-waarde te hoog is.

Bij sommige paarden/ponies kun je ook zonder bloedonderzoek de diagnose stellen. De symptomen kunnen zeer wisselend zijn. Vaak, maar zeker niet altijd zie je:

– abnormale vetophopingen
– slechte vacht en soms zelfs krulharen
– vatbaar voor hoefbevangenheid
– vatbaar voor andere ziektes agv verminderde weerstand.

Waarom zien we tegenwoordig vaker paarden/ponies met Cushing dan vroeger?

Waarschijnlijk omdat paarden ouder worden. Hoe ouder een paard, hoe meer kans op Cushing. Verder laten meer eigenaren hun paard testen omdat de test in de maanden september en oktober gratis wordt aangeboden. Je betaalt in die maanden dan alleen de voorrijkosten en de bloedafnamekosten door de dierenarts en 50% van de laboratoriumkosten van het bloedonderzoek.

Daarbij kunt u deze visite tevens benutten om uw paard gratis klinisch te laten onderzoeken, inclusief een eenvoudige gebitscontrole.

U kunt hiervoor telefonisch ( 0161-406016) of via de mail ( info@dierenkliniekhetleijdal.nl) een afspraak in laten plannen.

Eén van de verschijnselen van PPID bij paarden

Bewijs dat je menselijk bent door het selecteren van vlag.