Kattenziekte: een dodelijke virusinfectie in opmars

U heeft het wellicht in het nieuws voorbij zien komen: recent zijn er een aantal gevallen van kattenziekte vastgesteld in Nederland. De kattenziekte is een zeer besmettelijke en dodelijke virusinfectie bij de kat (FPV: feline panleucopenie virus). Het is een infectie die de witte bloedcellen aantast, welke belangrijk zijn voor de afweer/weerstand van de kat.

Symptomen

De kattenziekte begint met vage klachten als braken en diarree. Drachtige katten kunnen een abortus krijgen en kittens kunnen hersenschade oplopen. Indien het dier koorts en afwijkingen in de bloedwaarden heeft is de ziekte al in een vergevorderd stadium. Katten die als kitten niet twee keer gevaccineerd zijn en die op latere leeftijd niet worden gehervaccineerd hebben onvoldoende afweer tegen de ziekte.

Verspreiding

De ziekte kan zowel door direct (katten onderling) als indirect(via de eigenaar) contact worden overgedragen via de ontlasting. Dus ook binnenshuis gehouden katten lopen bij onvoldoende weerstand risico op het opdoen van de virusinfectie.

Behandeling

Een besmette kat kan beter worden, maar moet dit zelf doen. Er is geen medicijn tegen het virus. Alleen symptoombestrijding is mogelijk. De kans op genezing is afhankelijk van de ernst van ziek zijn en de conditie van de kat.

Advies: zorg dat uw kat goed gevaccineerd wordt! Heeft u nog vragen over de kattenziekte, aarzel dan niet om een van onze dierenartsen aan te spreken.