Influenza bij paarden in Nederland

Op dit moment heerst er in Nederland op een fors aantal grotere en kleinere stallen influenza. Voor zover we weten vooral in het zuiden maar ook in het midden van het land. Dit betreft zowel goed gevaccineerde topstallen als minder gevaccineerde stallen.

Het lijkt er op dat deze infectie vanuit een concours eind november in Parijs is meegebracht, maar daarnaast op meer grote evenementen al (subklinisch) heeft gespeeld.

Niet alleen minder goed gevaccineerde paarden of ongevaccineerde paarden, maar ook goed gevaccineerde paarden kunnen ziektesymptomen krijgen.  Het lijkt erop dat paarden die langer dan 6 maanden geleden zijn gevaccineerd meer problemen ontwikkelen, dan paarden die recent zijn gevaccineerd (met een goede basisvaccinatie).

Het advies is om stallen waar een griepuitbraak heerst te sluiten (geen paarden erbij en geen paarden eruit).

Paarden/ Ezels met influenza moeten door een dierenarts behandeld worden om erger te voorkomen. Daarnaast zijn écht voldoende rust en goede verzorging en voeding heel belangrijk. Goede ventilatie (geen tocht!) is van groot belang om secundaire problemen te voorkomen. Soms willen de paarden slecht eten vanwege opgezwollen keel-/ mondslijmvlies.

De infectie snel onderkennen en de paarden voldoende rust geven kan de hersteltijd aanmerkelijk verkorten.

Equine influenza is duidelijk ‘besmettelijker’ dan rhinopneumonie omdat het virus zich makkelijker verspreidt, zowel door de lucht (vooral een paard dat hoest verspreidt veel virusdeeltjes) maar ook via handen, voer- en drinkbakken of andere materialen.

Het advies luidt:  paarden die langer dan zes maanden geleden gevaccineerd zijn te hervaccineren, indien zij niet gevaccineerd zijn (incl. een goede basisvaccinatie) tegen de heersende stam.

De volgende maatregelen worden geadviseerd om influenza te beperken:

• Een keer extra vaccineren bij paarden die langer dan 6 maanden geleden zijn gevaccineerd, is verstandig mits er op het betreffende bedrijf nog geen problemen zijn.
  • Als symptomen van griep worden gezien is direct tweemaal daags alle paarden op het bedrijf temperaturen erg verstandig. Hoesten en een snotneus volgen vervolgens vaak binnen één of enkele dagen
  • Bij verdenking kan een neusswab ingestuurd worden voor een onderzoek op influenza om de diagnose te bevestigen
  • Onderlinge wedstrijden waar alleen paarden van het eigen bedrijf komen, zijn natuurlijk geen probleem. Maar op wedstrijden waar veel paarden bij elkaar komen is het wel oppassen geblazen. Liefst het paard niet op stal zetten in een vreemde stal, maar na het rijden direct terug op de trailer zetten en naar huis brengen

Laten we nu hopen dat de influenza zich inderdaad niet verder zal uitbreiden.

Voor vragen kunt u altijd bij ons terecht:

info@dierenkliniekhetleijdal.nl

0161-496016 Bekijk onze paarden pagina voor meer informatie over de optimale zorg voor je paard.

Bewijs dat je menselijk bent door het selecteren van auto.