Konijnen vaccinatie

Twee dodelijke virusziekten bij het konijn, myxomatose en VHS, kunnen door middel van een vaccin voorkomen worden. We raden dan ook alle konijneneigenaren aan om hun konijn(en) een maal per jaar na te laten kijken en te vaccineren. Sinds vorig jaar is er een nieuw vaccin op de markt waardoor eenmaal vaccineren per jaar voldoende is. Konijnen kunnen het beste in het voorjaar gevaccineerd worden. Dan is er een optimale bescherming tijdens de zomer en de herfst tegen myxomatose.

Hoe kun je deze ziekten voorkomen?

• Probeer insecten te weren uit de hokken door het gebruik van horren of fijnmazig gaas.
  • Indien u tegen vlooien wilt behandelen kunt u advantage of stronghold gebruiken.
  • Zorg voor een goede hygiëne. Zeker als u meerdere konijnen in verschillende hokken heeft.
  • Zorg bij verdenking van myxomatose (dan ziet u zwelling bij de lichaamsopeningen, zoals de ogen en geslachtsopening) dat konijnen geen onderling contact hebben. Let er ook op dat materialen zoals voerbakken en dergelijke goed gescheiden blijven. Geef ieder konijn of konijnenpaar zijn eigen voerbak en drinkfles.
  • Vaccineer uw konijn preventief tegen deze ziekten (dit moet 1x per jaar).
  • Voorkomen is beter dan genezen!

Voor het vaccineren kijken we het konijn helemaal na, van neus tot staart, tevens wordt er wat extra aandacht besteed aan het gebit en de vacht. Als het nodig is kunnen we ook de nagels nog knippen.

U kunt op iedere werkdag bij ons terecht voor de enting, we hebben geen specifieke entdagen meer, u mag gewoon afspreken wanneer het u het beste uitkomt. Kosten voor de vaccinatie zijn € 25,25.